Het roer om in Duitsland

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het roer om is een forum voor nederlandse emigranten in Duitsland.

De beste wensen voor 2012 !

Laatste onderwerpen

» Reitsport in de Eifel
van marianne ma 30 sep 2013, 07:17

» Paarden hooi te koop
van Cariena wo 05 sep 2012, 09:48

» CORRECTIE ! !!!!!!!!!!Op 30 April 2012 worden alle duitse zenders alleen nog maar digitaal uitgezonden.
van Linda do 08 dec 2011, 08:50

» Dagblad van het Noorden: Nederlanders in Duitsland zijn parasieten.
van Linda vr 25 nov 2011, 19:09

» Opfok op het Gestüt Lehn
van Linda di 18 okt 2011, 17:37

» Grunderwerbsteuer wordt met ingang van 1 januari 2011 verhoogt
van Lehn_Herr wo 03 aug 2011, 18:24

» Eyecatcher! coole merensruin, bereden en betuigd.
van Linda do 30 jun 2011, 14:03

» Rocky te koop
van Hanna do 19 mei 2011, 13:53

» Diverse paardenspullen
van marianne do 12 mei 2011, 20:12

» Pferde Kaufvertrag
van Linda vr 08 apr 2011, 12:20

» Het is winter ....
van Lehn_Herrin wo 09 maa 2011, 11:29

» Hoofdstel uit Estland
van GamblersCup do 24 feb 2011, 16:30

» Vriezer bosch
van luve_rozes di 15 feb 2011, 07:18

» Welke kleur is uw keus voor Slot Lehn ? -- Welche Farbe für Schloss Lehn ist Ihre Wahl ?
van luve_rozes ma 14 feb 2011, 09:19

» Lusitano x Oldenburger merrie te koop
van ingeborg za 05 feb 2011, 20:14

Wie is er online?

Er zijn in totaal 1 gebruiker online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 22. Dit aantal is bereikt op ma 27 nov 2017, 11:55.

Meest actieve berichtenplaatsers

Affiliates

Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Forumh11
" "
" " Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Image003
" " Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Logoharmwending

+7
gerda
Petra
@ Darinka
ingeborg
Linda
Hanna
Perrokai
11 plaatsers

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Perrokai
    Perrokai
    Moderator All Topics
    Moderator All Topics


    Aantal berichten : 200
    Woonplaats : Lorup, Duitsland

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Perrokai di 30 sep 2008, 20:32

    Ik wil hier alvast even een balletje opgooien. Het kan namelijk gebeuren dat Romeo straks als de friesen er zijn weer gaat vechten waar de pony en misschien ook Hummer onder te lijden hebben. Romeo is een schat voor mensen en kinderen maar de absolute chef ten opzichte van ruinen. Als er merries bij staan dan neemt hij de merries in bescherming. Hij valt ze niet lastig en de ruinen in principe ook niet tenzij een ruin het gevecht met hem aan gaat. Dan is het voor goed verknald en hij geeft niet op volgens mij. Dit was met pony amigo het geval. Daar heeft hij dus nu de pik op want Amigo is ook een opgewonden standje. Amigo kruipt na 1 gevecht nu voor Romeo.
    Ik wil het even aanzien hoe het zich ontwikkeld omdat Romeo in het jaar dat hij hier staat wel enorm opgeknapt is.
    Maar als hij de merries voor zichzelf wil gaan houden en de andere twee of 1 na gaat jagen en uit de stal verdrijft en bij het eten weg gaat houden dan moet ik daar een oplossing voor gaan zoeken. Echt verkopen is vooralsnog geen eerste keus want de merries kunnen feitelijk ook net zo snel verdwijnen als ze gekomen zijn. Ze kunnen ook levenslang blijven staan.
    Dus misschien wil iemand hem lenen of adopteren, iedereen weet wel alles over romeo ongeveer en ook wat er met zijn been zou kunne zijn al loopt hij al weer weken vlekkeloos ook met deze kou. Ik denk dat ruitergewicht ook wel een deel uitmaakt van het probleem.
    Hij is echt bom en granaat proof hij schrikt nergens van. Is buiten niet lui maar ook geen renner en idd zoals men hier zegt een levensverzekering. Dit geld ook voor de wagen. Ik heb dat 1 keer gedaan en hij had een klein probleempje toen en dat was achteruit komen lopen en showen langs merries. Maar hij was nog meer 4 weken gecastreerd en ik kan niet mennen dus wie weet deed ik het wel fout. Het bit wat ik had was te hard volgens mijn achterbuurman. Als hij loopt dan loopt hij ook als een gek en schrikt dus echt van niets. Ook niet van trekkers. Als hij wel een keer schrikt dan zet hij twee passen opzij of vooruit en klaar.
    In een bak kun je met een gerust hart een kind van ca. 9 a 10 jaar op hem laten rijden.
    Het blijft een pony dus hij kan ook wel eens eigenwijs en sterk als een pony zijn. Hij heeft geen ijzers.

    Hij heeft alleen kost en inwoning nodig en de hoefsmid. Da kosten behalve de kleine kosten als wormenkuur of inenting of een schimmeltje ergens betalen wij of iig bij grote kosten moet we even overleggen wat we doen. Maar hij is kerngezond en heel sterk verder. Hij is ongeveer 1.50 groot.

    Als iemand interesse heeft of iemand kent waar hij goed op zijn plaats zou zijn dan maar even melden bij mij.
    100% zeker is het nog niet maar de kans is wel heel groot...

    Als ik zeker weet dat hij goed terecht komt is hij ook voor een klein prijsje te koop dan maar dan moet ik het wel heel zeker weten.
    Hij is nu 11 a 12 jaar en heeft geen papieren of pas wel een jaar oude nutteloze gezondheidsverklaring waarop hij gezond is verklaard.
    En we kunnen eventueel de röntgenfoto's opvragen van zijn voorbeen en een achterbeen waar dus niets op te vinden is. Die zijn dan bijna een jaar oud ook.
    Wel is gebleken dat als hij regelmatig beweging krijgt het hem beter af gaat dan alleen beweging op de wei.

    Als hij geleend word dan graag zonder deken op stal snachts en overdags buiten in een paddock of de bak ofzo, anders als hij dan om welke reden dan ook terug komt dan kan ik hem nergens kwijt namelijk.

    Denk er maar eens over na. Wink
    Hanna
    Hanna


    Aantal berichten : 1536
    Woonplaats : Bedburg-Hau

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Hanna wo 01 okt 2008, 05:48

    Ik weet niet of het verstandig hem naast mijn hengst te zetten Razz
    Nou hebben we denk ik zowiezo niet het geld voor nog een paard te onderhouden; moeten nog genoeg doen aan het huis...
    Linda
    Linda
    Administrator
    Administrator


    Aantal berichten : 4306
    Woonplaats : Lorup, Duitsland

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Linda wo 01 okt 2008, 23:09

    Hummer was ook hengst en daar had hij geen problemen mee zolang er geen merries bij zijn. En hummer trekt zich echt niets van hem aan.Hij pikt veel tot op zekere hoogte en als het hem te ver gaat dan grijpt hij hem terug en dan is Romeo weer afgedropen. Romeo viel Amigo toen 1 keer aan zonder schade gelukkig omdat we er een nieuwe merrie bij zette. Amigo staat nu onder hem qua rang en amigo heeft het geaccepteerd dus is er niet echt veel aan de hand nu, maar als er merries komen dan is het afwachten. Maar wie weet is er geen vuiltje aan de lucht....Maar ook dan kan ik besluiten hem toch in bruikleen te geven. Verkopen klinkt te definitief, om geld gaat het niet en ja hij mankeert natuurlijk wel iets aan zn been en dat kan terug komen maar ook weg blijven en at is bij verkopen ook ongunstig en ik gun het hem niet dat iemand denkt ja daaaag lopen met die hap, beenprobleempje of niet. Daar is hij gewoon veel te eerlijk voor en te lief en gehoorzaam. Dat wil ik hem niet aandoen.

    Hij is lekker rond en staat alleen op Kuil afgelopen winter en zn overgewicht is niet verdwenen. Het is een sober paard. Very Happy
    Hanna
    Hanna


    Aantal berichten : 1536
    Woonplaats : Bedburg-Hau

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Hanna do 02 okt 2008, 06:23

    Ik zou het heel graag willen doen; maar ik denk dat wij even moeten aankijken hoe wij gaan rondkomen en hoe het klussen Wink gaat...
    Linda
    Linda
    Administrator
    Administrator


    Aantal berichten : 4306
    Woonplaats : Lorup, Duitsland

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Linda do 02 okt 2008, 07:33

    Tijd genoeg Manishdra, Romeo zit absoluut niet op de schopstoel........
    Ik heb nog een hartig woordje met hem gesproken de afgelopen dagen en ik hoop dat hij het snapt. Of je gedraagt je of je moet wieberen...en dan gaan die oortjes naar voren en zet hij zijn liefste koppie op.
    Amigo mocht zelfs al voorzichtig van de dezelfde kuil mee eten haha maar niet te dichtbij.
    ingeborg
    ingeborg
    Moderator All Topics
    Moderator All Topics


    Aantal berichten : 878
    Woonplaats : Nordhorn

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van ingeborg di 07 okt 2008, 11:36

    Ik zal mijn man ook even vragen, vaak vragen mensen hem of hij niet een geschikt paardje weet...
    Linda
    Linda
    Administrator
    Administrator


    Aantal berichten : 4306
    Woonplaats : Lorup, Duitsland

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Linda di 07 okt 2008, 15:54

    Ik weet nog niet of ik hem wil verkopen hoor ? Daar heb ik nogal moeite mee aan de ene kant hij heeft me toch met zn ondeugden door een moeilijke periode gesleept. Maar wie weet voor een heeeeeeeel goed tehuis.... Ik heb het liefst dat iemand hem adopteert, voor hem zorgt van hem geniet etc. Krijg nu al en bal in mn maag ervan....bij de gedachte alleen al.

    Gelukkig gaat het wel goed met de friesen samen dat is al 1 ding dus ik heb er echt geen haast ermee....echt niet.........doe maar rustig aan Frisian. Very Happy Sad
    Linda
    Linda
    Administrator
    Administrator


    Aantal berichten : 4306
    Woonplaats : Lorup, Duitsland

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Linda zo 12 okt 2008, 15:38

    Het ziet er naar uit dat mijn dominante terroristische "zoon" Romeo straks als eerste zijn eigen boterham gaat verdienen. Zoveel animo is er voor hem en ze vinden hem allemaal nog echt leuk ook ondanks zn drammerigheid en eigenwijsheid. Hij heeft nu allemaal vlechtjes in zn manen.

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Show-image_800-08101217269895

    Dat vind hij vast niet leuk dat hij er zo vriendelijk en vrouwelijk uit ziet.
    Linda
    Linda
    Administrator
    Administrator


    Aantal berichten : 4306
    Woonplaats : Lorup, Duitsland

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Linda zo 22 feb 2009, 13:56

    De aandacht is inmiddels weer aardig afgenomen dus wederom zoek ik voor hem een goed tehuis. Hij mag op proef voor een half jaar ofzo maar het moet dan echt een goed tehuis zijn.
    Linda
    Linda
    Administrator
    Administrator


    Aantal berichten : 4306
    Woonplaats : Lorup, Duitsland

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Linda za 04 apr 2009, 18:10

    Romeo is vandaag verkocht en meegenomen naar een leuke familie met kinderen die gek op hem zijn maar hem ook goed aan kunnen met rijden en doorzetten zonder gemeen te worden daarbij. Hij krijgt veel wei, inloopstallen en eventueel een box voor snachts, hij mag kiezen. Hij krijgt gezelschap van twee friesen en een duitse koudbloed. Er gaan twee kinderen op hem rijden en de kleinste af en toe en de vader van de ene wil hem wel eens voor de wagen gaan zetten. Ik heb er een goed gevoel bij dus dat scheelt heel veel met het afscheid.
    @ Darinka
    @ Darinka


    Aantal berichten : 1552

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van @ Darinka za 04 apr 2009, 19:21

    Oh Linda, snel gegaan. Beetje gemengd, maar toch gefeliciteerd dat je fijne mensen hebt gevonden voor hem. Extra dikke knuffel voor jou.
    Petra
    Petra


    Aantal berichten : 3382
    Woonplaats : Bauernhof in Groß Berßen

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Petra za 04 apr 2009, 19:58

    Heb het net ook al geschreven.... dat ging uiteindelijk dus ook nog best snel.
    Gelukkig een goed huis, dus gefeliciteerd!
    Linda
    Linda
    Administrator
    Administrator


    Aantal berichten : 4306
    Woonplaats : Lorup, Duitsland

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Linda za 04 apr 2009, 21:35

    Ja ging wonderbaarlijk snel eigenlijk......Jan vertelde het zijn Therapeute in Werlte en twee dagen later belde de vriendin daarvan of ze langs mocht komen. Een heel leuk en gezellig mens ook, lieve kinderen, konden echt heel goed rijden gezien hun leeftijd en op zo'n flink sterke pony die natuurlijk toch wel eens eigenwijs is of wat uit test. En weer twee dagen laten komen ze nog en keer met schoonzus. En met een tijdje praten merk je ook een beetje wat het voor mensen zijn en hoe ze denken en wat ze opemerken etc. Ze doorzag Romeo ook gelijk op veel punten gelijk zoals zijn bedelgedrag o.a. en ze gaan hem dus ook geen krachtvoer geven en haar eigen paarden krijgen het ook geen van allen en we leken aardig op 1 lijn te zitten ook. Daarbij alle aandacht die hij krijgt van de kinderen en hij is verzot op honden, wat wil je nog meer als paard denk ik dan.
    Ik weet ook bijna zeker dat wij mensen er altijd meer moeite mee hebben dan de paarden zelf. Ik heb het aan Sam gezien die nog wel in het begin vreselijk stond te staren naar iemand die in alle sop zijn vorige bazinnetje leek en niet scheen te begrijpen dat ze hem totaal niet zag staan. Maar na 1 keer langslopen wist hij dat ze het niet was en was het ook over. En dan kwam ze langs en was de reactie echt totaal niet bijzonder ook. En zo ook de friesen, 1 dag even wennen en daarna was alles helemaal goed en hinnikken ze me tegemoet met hun vrolijke koppies. Komen altijd enthousiast aan en hebben al heel snel hun vertouwen geschonken. Echt Tjinta, ik hoop dat dat voor jou ook een troost is. Als ze in goede handen komen hebben de paarden er zelf volgens mij totaal geen moeite mee en wij zitten maar ziek te zijn dan. Komt omdat we dan van die zielige paardenmarktscenes voor ons zien natuurlijk.....en de paarden dezelfde emoties toebedelen als we zelf hebben. Tenslotte was Romeo wel mn dikke vriend geworden. Maar als een ander hem met respect behandeld en genoeg aandacht geeft is dat ook gelijk zn vriend of vriendinnetje.

    Maar echt, ik zie mn paard liever gezond en wel wegrijden met een leuk en lief gezin mee dan dat je in en klinie afscheid staat te nemen. Dus dit was wel stukken makkelijker als dat ander afscheid toen.

    Maar ach ik slinger ook heen en weer hoor van een soort opluchting naar het idee dat hij vreselijk treurig is en staat te janken daar dat hij mij en de friesen zo mist.... Sad
    Is gewoon even wennen, morgenochtend vooral want dan staat hij niet om een hoekie te gluren of hij me al aan ziet komen.....en de macho uit hangen en alles weg te sturen en te bijten bij ZIJN voer haha......wat een prtret was het ook. Veel aan gehad en ook zeker heel veel van geleerd van de omgang met paarden, eigenwijze eigengereide paarden, sterke paarden.
    gerda
    gerda


    Aantal berichten : 4006
    Woonplaats : Geeste-Dalum

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van gerda zo 05 apr 2009, 08:40

    Ik vind het super Linda dat je op een gegeven moment de keuze durft te maken om hem weg te doen. Dat is niet makkelijk maar wel eerlijk.
    En hij heeft vast een speciaal plekje in je hart en zal daar altijd blijven.
    vera
    vera


    Aantal berichten : 6170
    Woonplaats : Rastdorf

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van vera zo 05 apr 2009, 09:53

    Ach Linda, het is toch fijn dat je een plekje naar je zin voor hem gevonden hebt.
    Natuurlijk zul je hem missen, maar het feit dat je weet dat hij een goed tehuis krijgt moet toch overheersen denk ik. In zo'n gezin krijgt hij alle aandacht en volop knuffels denk ik.
    marianne
    marianne


    Aantal berichten : 1969

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van marianne zo 05 apr 2009, 11:17

    Had het al eerder geschreven.
    Heel fijn dat ie zo'n goed tehuis heeft gevonden.
    joke
    joke


    Aantal berichten : 1410
    Woonplaats : Emsbüren

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van joke zo 05 apr 2009, 17:55

    Ben benieuwd wanneer je wat van de nieuwe eigenaren hoort en duim dat het allemaal goed gaat komen. Heel dapper, ik ben zo'n tuthola die geen afscheid kan nemen van levende have, wel van ongedierte gelukkig affraid
    vera
    vera


    Aantal berichten : 6170
    Woonplaats : Rastdorf

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van vera zo 05 apr 2009, 18:20

    Ach, als het nu leuker is, of beter is voor het paard - of als je er gewoon teveel hebt - of als je niet met een paard overweg kan - of, of. Ik kan veel redenen of overwegingen vinden om op een zeker moment te besluiten dat een paard weg moet. Ik heb in de loop der jaren echt wel paarden verkocht op verschillende gronden. Nooit makkelijk, maar misschien wel beter - voor de paarden of voor mijzelf.
    Linda
    Linda
    Administrator
    Administrator


    Aantal berichten : 4306
    Woonplaats : Lorup, Duitsland

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Linda zo 05 apr 2009, 19:39

    Ja ik kan dat ook wel hoor als het echt gewoon beter is om welke reden dan ook. Daar ben ik ook redelijk nuchter in en zeker als er voor iedereen en het dier betere oplossingen zijn.
    Maar wat dat betreft heb ik ook geen van de paarden erg lang om er echt helemaal ziek van te worden. Hummer heb ik nu het langst van allemaal en echt als straks zou blijken dat hij hier niet op zn plaats is om welke reden dan ook, dat of hij er ongelukkig van word of ik of allebei dan zoek ik voor hem ook een goed tehuis.

    Op bokt mag dat niet he, neeeuhh je mag nooit je paard verkopen, hoe kun je dat nu doen ?? Dan had je hem nooit moeten kopen, heb je een verkeerde keus gemaakt, te snel gekocht en dat mag niet want je moet perfect zijn bleh.... Is voor iedereen anders toch ?
    Misschien zeg ik straks ook wel over een paar jaar dat ik geen afscheid kan nemen van Hummer ofzo, kan best weet ik niet. Mijn honden zouden dus echt never nooit niet weg gaan. Dat zijn bijna mn kinderen bwvs. al heb ik een hekel aan die uitdrukking want er zit voor mij ook nog heel veel verschil tussen mens en dier. Maar die heb ik dag en nacht bij me, paarden is toch een beetje anders voor mij en zeker als ze tekort gaan komen en ik teveel heb en ze het ergens anders gewoon beter hebben. Dan is het goed en stap ik er wel overheen. Ik zie het net als een relatie of huwelijk, dan ben je toch ook erg aan je partner gehecht neem ik aan maar als we elkaar ongelukkig maken of het gaat gewoon niet dan verkoopt Jan mij ook nog desnoods....of ik hem. Very Happy

    En wat ik al helemaal niet zie zitten is straks eindigen met een hele kudde paarden waar ik niet mee klik of iets of kan er niets mee of ik heb er gewoon niets aan en zij niets aan mij behalve voeren en werken en schoonhouden. Die voorbeelden zie ik ook op bokt en daar pas ik voor, voor mij is het hobby en het werk en de kosten horen erbij maar het moet wel leuk blijven zowel voor mij als voor de dieren.

    En het lijkt heel snel maar ik zit al vanaf eind vorig jaar er een beetje op te broeien of hij nu moest blijven of ook weg mocht van mij en dan waarheen was erg belangrijk. Dus dan spreek je soms mensen en denk je hmmm.....daar is hij wel op zn plekje.....en dan kan het heel snel gaan en kan het ook gewoon juist de oplossing zijn.
    avatar
    lies


    Aantal berichten : 1132
    Woonplaats : Meppen - Apeldorn

    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van lies ma 06 apr 2009, 16:51

    Sterkte LInda met deze beslissing! Maar wel fijn dat je toch een hele fijne plek voor hm hebt kunnen vinden..

    Gesponsorde inhoud


    Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd. Empty Re: Fjordachtig paard Romeo ter adoptie voor onbepaalde tijd.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr 19 apr 2024, 04:18